måndag 18 januari 2010

snaaark..

Ibland förstår jag inte hur vissa lärare lyckas ha så otroligt tråkiga föreläsningar/lektioner. Brukar ofta tänka att NU ska jag verkligen koncentrera mig. Men sen hör jag bara " I dagens föreläsning skall vi tala om huruvidablaablaablablaa..." Det är verkligen svårt att försöka koncentrera sig när läraren för det första inte hörs eftersom batteriet i mikrofonen tagit slut eller bara är så oteknisk och envis så han eller hon inte vågar be om hjälp och kör med taktiken att "jag brukar höras bara jag höjer rösten lite".
En lärare i gymnasiet tyckte av någon orsak att det var onödigt att skriva om sina anteckningar, vilket man så på de nästan antika gula pappren han alltid tog fram på historiatimmarna. Vem vet, kanske de var en gåva från de gamla grekernas tid. Nåväl, hans lektioner såg likadana ut varje gång; han kollade vem som var på plats, tog fram sina anteckningar och satt igång och skrev på tavlan. Han hade också en så monoton röst så man kunde inte undgå att låta den övre ögonfransraden säg hej till släktingarna på den nedre ögonfransraden (för alla mindre poetiska så menar jag alltså att jag typ somnade). Jag förstår inte heller hur en lärare kan tycka att en lektion är lyckad eller givande när man ställer en fråga till klassen och ingen svarar eftersom alla har blivit krassliga och tappat rösten då de inte pratat på en så lång tid, dvs senast före själva lektionen. Usch, det tycker jag är lite pinsamt faktiskt. När det är helt knäpptyst i klassrummet och eleverna inte säger någonting och läraren ställer en fråga som följs av.. TYSTNAD. För att vara överdriven så hittar jag på ett exempel:
(L)äraren: Här har jag en boll. Kan någon beskriva den?
(E)leverna: -------
(L): Ingen som vet? (herregud vilka tröga elever jag har..) Okej, kanske vi börjar med formen. Vilken form har bollen?
(E): .....(alltsåå.. borda man kanske säg nå?..hmm..nä)
(L): (nee-e..ja tänker byta yrke.. och dessa elever är vår framtid..) Alltså, om vi säger som så.. Vilken FÄRG har den här RÖDA bollen? Kom igen nu det här måst ni klara av?
( En elev som fått dåligt samvete eftersom ingen orkat svara fast svaret var självklart redan från första frågan): Alltsååå... typ röd?

osv.. Ja, ni förstår säkert vad jag menar och jag tror nästan alla har varit med om en liknande situation. Snälla lärare, låt det inte gå så långt. Aktivera oss med någonting skoj eller någonting iaf. :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar