söndag 31 oktober 2010

Money must be funny in the rich man's world

Satt och kollade på kulturfondens hemsida och sökte efter möjliga stipendier som skulle göra mitt fattiga studieliv lite mer glamouröst. Jag har ett utmärkt exempel på hur mitt liv skulle förändras:

Marina och jag besökte Citymarket och hade "sköljmedel" skrivet på inköpslistan. Vid sköljmedelshyllorna fanns det enorma mängder av olika sorter, som alla ville berätta hur enormt gott det doftar om jag väljer just DEN flaskan. Trots att jag och Marina visste att vi hade många olika sorter att välja på, så hade vi beslutsångest...TILLS vi såg det. Snett bakom oss fanns en stor låda fylld med flaskor i rätt så tama färger. Ovanför lådan stod det att man fick 4 liter sköljmedel för endast 1 euro! Det tog inte länge förrän vår korg överbelastades med en stor grön och en stor beige flaska. Nu kunde vi verkligen tvätta med gott samvete och så gott det skulle dofta. Två stora flaskor för BARA 1 euro! Det var nästan för otroligt för att vara sant.


... och det var det också. Efter första tvättomgången luktade kläderna sämre än då de låg i tvättkorgen. Nej nu överdriver jag kanske. Sanningen är den att kläderna inte luktade ett knyst. Vatten doftar så mycket så att det sticker i näsan i jämförelse med resultatet efter vår tvättning. De följande tvättomgångarna ändrades på så sätt att vi istället fyllde tvättmaskinen med sköljmedelsmängder långt över det tillåtna. Resultat? -Se tidigare resultat.
Med allt detta vill jag alltså få fram att det inte alltid är det bästa att köpa det billigare alternativet och att en liten extra slant från kulturfonden i plånboken, skulle göra vardagen mycket lättare och väldoftande.

Nu tillbaka till lektionsplaneringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar