måndag 27 december 2010

Julkrabbis

Nu förklarar jag Julen tvåanållaettanålla, a.k.a. 2010, KLAPPad och klar. Jag har tydligen varit snällare än vad jag trott då jag fick så många fina gåvor av jultomten. Jag tycker om julen på många sätt och skulle aldrig vilja slopa högtiden, men så här 3 dagar efter D-day, så får man faktiskt ta en lättnadens suck. Nu slipper man söka efter julklappar, som man egentligen vet att mottagaren inte behöver/vill ha men som på samma gång är helt logisk som t.ex. en pizzasax och spade i ett eller en portabel öppen spis.

En annan sak som också är skönt att veta att är över, är följande situation som kan uppstå under julklappsutdelningen/öppnandet:

- "God Jul Hanna" står det på paketet. Oj vad spännande! (halvnervöst leende på, men på samma gång lite nyfiken)

Paketet öppnas och en skiva av äldre slag och musikstil helt olik den du själv har, ligger nu i dina händer. Du skulle aldrig ha köpt den själv. Vad gör du? JO, du vill ju inte att den som köpt julklappen skall bli ledsen, så du måste visa att julklappen är bland de bättre hittills genom att "naturligt" bli tacksam på ett sätt som är lika skrämmande som döden.

- (Stort leende på och håller ett krampaktigt tag i skivan) Ooooooooj! Vad...SPÄNNANDE skiva!

- Kanske du har den från förr?

- Neee-e, det har jag faktiskt inte! Men jag har nog sett reklam om skivan någon gång! (YTTERST nervöst och inte ett dugg naturligt skratt följer) TACK! HE HE HE!


Så där är det ju inte varje gång, men jag tror de flesta har upplevt liknande.


Julmat i all ära, men sen NÄR tycker man om att äta samma sorts mat i ungefär 4 dagar? " Nejmen ärtsoppa! Mums! Alltid lika gott fast jag åt det igår, i förrgår, i förrförrgår!".Nej, jag tycker om julmat, men vanlig husmanskost känns plötsligt väldigt efterlängtat.



Jag tyckte om julen 2010. Trots att den var som nästan alla andra jular, så är det just därför den blev så bra. Kalla mig gammalmodig/tant/pensionärs-varning, men jag tycker om traditioner. :)

Merry after-christmas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar